خیلی از ما هنگامی که دنبال یک مطلب در اینترنت می گردیم وارد سایت های می شویم که در وهله اول فکر می کنیم شامل مطالبی می باشد که دنبال آن هستیم و بعد از خواندن چند خط می فهمیم که این مطلب آن نبوده است که ما به دنبال آن بودیم . آیا این اشتباه ما بوده است ؟ یا اینکه مدیر سایت مطلبی درج کرده است که شبیه به مطلب ما بوده ؟ ویا این یک کلیک جذب مشتری اینترنتی است که به آن اصطلاحا طعمه کلیک "ClickBait" گویند . طعمه کلیک یا به اصطلاح Clickbait مطلبی می باشد که شامل مقدار کمی از مطالبی ایست که ما جستجو می کنیم ولی در واقع این مطلب فریبی بیش نیست . وقتی شما در اینترنت مطلبی را جستجو می کنید تیتر این مطلب شما را وادار می کند بر روی آن کلیک کنید و وقتی که مطلب را در سایت می خوانید می بینید که در واقع این مطلب اشاره به محصول و یا خدمات یک شرکت دارد که با مطلبی که شما دنبال آن بوده اید تفاوت اساسی دارد .
برای همین موتورهای جستجو مرتبا الگوریتم های خو را بهتر می کنند تا این نوع سایت ها را که باعث فریب بازدید کننده می شوند شناسایی کرده و در جستجو خود آن ها را نمایش ندهند و یا حداقل در صفحه های اول جستجوی خود نباشند . اما چطور ما می توانیم فریب طعمه کلیک (cliclbait) را نخوریم؟ به طور کلی این نوع مطالب اصولا مبالغه زیادی در تیتر و عنوان خود دارند ، تا بتوانند بازدید کننده را وادار به کلیک بر روی سایت خود کنند. در واقع آن ها دارای تیتر جذابی فاقد ارزش می باشند بنابراین وقتی در جستجو یک مطلب می گردید به تیترهایی که بسیار مبالغه در آنها وجود دارند شک کنید . همچنین در این سایت ها به مهز کلیک بر روی آنها پنجره ها گوناگونی به صورت pop up ظاهر می شوند که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارند . البته خوشبختانه موتورهای جستجو به این سایت ها جریمه می دهند چون باعث آزار بسیاری برای بازدید کننده خود می شوند . البته این خود باعث می شود به طور ناخواسته بعضی از سایت ها که دارای ضعف مطلب در سایت خود هستند نیز دچار جریمه شوند . در واقع بعضی از مدیران و یا نویسندگان سایت در هنگام تولید مطلب و یا ترجمه آن ضعیف عمل می کنند و تیتر مطلب با خود آن همخوانی زیادی نداشته و یا به درستی مطلب ادا نشده است . برای همین بیشتر موتور های جستجو نظیر گوگل محتوا را پادشاه قلمداد می کنند و بعضی دیگر محتوا را مانند یک طرح زیبا برای سایت عنوان کرده اند .
- ۹۶/۱۰/۲۷